Školský špeciálny pedagóg
Konzultačné hodiny
Mgr. Anna Suváková
Konzultačné hodiny
Utorok 8:40 hod.- 10:00 hod.
Mgr. Radka Cerulová
Streda 13:00 hod – 14:00 hod
Konzultácie pre rodičov možné aj mimo konzultačných hodín vo vopred dohodnutom čase a termíne.
Má vaše dieťa problémy v škole?
- Oslovte triedneho učiteľa Vášho dieťaťa alebo vychovávateľky v ŠKD,
- učiteľ skonzultuje Váš problém so špeciálnou pedagogičkou, alebo výchovným poradcom,
- porozprávajú sa s Vami, pomôžu a usmernia,
- poradia Vám, kde sa máte obrátiť o pomoc,
- na základe výsledkov odborných vyšetrení sa určí najefektívnejší postup nápravy.
Najčastejšie prejavy problémov v učení
- Žiak si pomaly a ťažko osvojuje písmená, číta veľmi pomaly, mýli si ich, zamieňa, nečíta plynulo, domýšľa slová, nedodržiava interpunkčné znamienka, rýchlo číta bez porozumenia obsahu. Má nechuť k čítaniu.
- Píše nečitateľne, písmo má zlý sklon, rôznu veľkosť, vybočuje z riadku. Dieťa pri písaní vynecháva alebo zamieňa písmená, spája slová, vynecháva dĺžne a mäkčene, nestíha tempo pri písaní v škole.
- Nechápe číslo, nezvláda slovné označovanie množstva a prvkov, má problém s osvojením číselného radu, veľké problémy pri prechode cez desiatku, zamieňa si číslice.
- Dieťa je nesústredené na jednu činnosť, vynakladáte priveľké úsilie a dieťa nezvláda učivo. Vidíte veľký rozdiel v zvládaní jednotlivých predmetov, napr. v matematike a v čítaní.
Cieľ našej práce
Poskytujeme pravidelnú odbornú individuálnu pomoc žiakom so špeciálnymi individuálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Realizujeme individuálnu a skupinovú špeciálno-pedagogickú diagnostiku u žiakov s ťažkosťami v učení a v správaní, kompletizuje dokumentáciu individuálne začlenených žiakov a dohliadame na používanie kompenzačných pomôcok.
Kto sú žiaci so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami?
1. žiaci so zdravotným znevýhodnením, t.j.
a.) žiaci so zdravotným postihnutím (s mentálnym postihnutím, so sluchovým postihnutím, so zrakovým postihnutím, s telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo inými pervazívnymi vývinovými poruchami, s viacnásobným postihnutím),
b.) žiaci chorí alebo zdravotne oslabení, žiaci s vývinovými poruchami (poruchou aktivity a pozornosti, s vývinovou poruchou učenia), žiaci s poruchou správania,
2. žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia,
3. žiaci s nadaním.
Práca so žiakmi:
- pracujeme so žiakmi individuálne, skupinovo. Individuálnu špeciálno-pedagogickú reedukáciu zameriavame na zmiernenie negatívneho vplyvu zdravotného znevýhodnenia na výchovno-vzdelávací proces.
- Reedukačné hodiny u každého žiaka sú pravidelné, podľa rozvrhu, prispôsobované výsledkom psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnostiky a sú zamerané na oblasti, v ktorých majú žiaci deficity: techniku čítania, porozumenie čítanému textu, postrehovanie, rozvoj sluchového a zrakového vnímania, pravo ľavej a priestorovej orientácie, rozvoj slovnej zásoby a jazykového citu, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky, rozvoj predčíselných a číselných predstáv, základných matematických operácií a pod.
- Medzi naše časté aktivity je pomoc žiakom zameraná na samotný proces vyučovania, kedy sa zúčastňujeme vyučovacieho procesu a pomáhame žiakom priamo na hodine.
- Objasňujeme edukačný obsah, ktoré dieťa nepochopilo bežnými metódami, vo vyučovacom procese.
- Diagnosticky sledujeme detí s problémami v učení a v správaní.
Spolupráca s rodičmi:
- Poskytujeme individuálne konzultácie a poradenstvo rodičom žiakov s problémami v učení a v správaní a rodičom individuálne začleneného žiaka.
- Spolupracujeme s rodičmi žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacím potrebami pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
Spolupráca s učiteľmi:
- Poskytujeme konzultácie vyučujúcimi, hľadáme vhodný spôsobu práce so žiakom, rozbor jeho práce a aktivít v učebnom procese.
- Spolupracujeme s triednymi učiteľmi a ostatnými vyučujúcimi pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu pre každého individuálne začleneného žiaka.
Spolupráca so špecializovanými zariadeniami
- Spolupracujeme s poradenskými inštitúciami, predovšetkým s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPP ) vo Svidníku, CŠPP vo Svidníku, CPPP a P v Stropkove, CŠPP v Prešove.
|