Menu Spojená škola
Menu Základná škola
Menu Stredná škola
KTO MA DNES SVIATOK
Utorok, 3. Október 2023Dnes má meniny Stela
Zajtra má meniny František
Kde nás najdete
Školský rok 2018/2019
PK spoločenskovedných predmetov
Vedúca PK: Mgr. Erika Saloňová
Zoznam členov PK spoločenskovedných predmetov v školskom roku 2018/2019
SJL – Mgr. Erika Saloňová, Mgr. Lenka Olejárová
ANJ – Mgr. Angelika Hanusová, Mgr. Igor Sagan Mgr. Lucia Smaržíková, Mgr. Jana
Tyčová, Mgr. Helena Vaškaninová,
NEJ – Mgr. Tatiana Braslavská
RUJ – Mgr. Lenka Olejárová,
DEJ – Mgr. Mgr. Róbert Franko, Mgr. Nikola Mihoková
OBN – Mgr. Tatiana Braslavská
HUV – Mgr. Anna Suváková
VUM – Mgr. Anna Suváková
VYV – Mgr. Tatiana Braslavská
TEV – Mgr. Róbert Franko, Mgr. Rastislav Paňko
ETV – Mgr. Nikola Mihoková, Mgr. Tatiana Braslavská
Plán práce PK spoločenskovedných predmetov vychádza zo základných pedagogických dokumentov:
- POP na školský rok 2018/19
- plán ZŠ na školský rok 2018/19
- štátny vzdelávací program
- inovovaný ŠVP pre 8. ročník
- učebné osnovy, štandardy a námety členov PK spoločenskovedných predmetov
Hlavné úlohy pre šk. rok 2018/2019
Plán práce PK vychádza zo základného pedagogického dokumentu - Štátny vzdelávací program / Školský zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov / a z inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu, podľa ktorého postupujú žiaci 8. ročníka. Plán práce PK nadväzuje tiež na činnosť PK z minulého šk. roka, zohľadňuje úlohy výchovno-vzdelávacieho programu, plánu práce školy a pedagogicko-organizačných pokynov MŠ SR na školský rok 2018/2019. Počas školského roka bude dopĺňaný o aktuálne úlohy. Budeme sa orientovať na realizáciu priorít výchovy a vzdelávania zadefinované v Národnom programe výchovy a vzdelávania SR a plne rešpektovať Dohovor o právach dieťaťa.
Ďalšie úlohy plánu PK :
b/ zefektívnenie vzdelávacej činnosti
c/ zvýšenie odbornej a metodickej prípravy členov PK
d/ zvýšená pozornosť talentovaným žiakom
d/ skvalitnenie práce so slabo prospievajúcimi žiakmi
e/ venovať pozornosť žiakom s IVVP
f/ spolupracovať s PK prírodovedných predmetov a MZ 1. - 4. roč. s cieľom vytvoriť podmienky na plynulý prechod žiakov do 5. ročníka.
Vyučujúci v jednotlivých predmetoch budú prehlbovať jazykovú výchovu, skvalitňovať písomný prejav a jeho estetickú podobu, prehlbovať estetické cítenie, krásu umeleckého slova či diela, rozvíjať schopnosti a osvojiť vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré sú súčasťou zdravého životného štýlu, pomáhať žiakom v procese sebauvedomovania a sebaúcty, rozvíjania tolerancie a zodpovednosti ako základných podmienok humánnych vzťahov medzi pohlaviami, viesť ku schopnosti kritického a nezávislého myslenia, k zdravému sebavedomiu a národnej hrdosti, poskytovať kvalitnú úroveň vo všetkých spoločenskovedných predmetoch a vhodne využívať modernizáciu vyučovacích metód, venovať pozornosť talentovaným žiakom, pripravovať žiakov na prijímacie pohovory, prednes, literárne súťaže, vedomostné súťaže, voliť individuálny prístup k integrovaným a slabo- prospievajúcim žiakom. Dôležitou úlohou bude tiež zapájanie žiakov do mimoškolských aktivít, ako sú záujmové krúžky, predmetové súťaže / vrátane olympiád /, športové a kultúrne činnosti, exkurzie... Cieľom je dosiahnuť takú úroveň rečových zručností, aby žiaci zvládli primerane a správne každú komunikatívnu situáciu, hovorovú i odbornú.
Konkrétne úlohy pre jednotlivé predmety
Slovenský jazyk a literatúra
- rozvíjať u žiakov národné povedomie a cítenie, národnú hrdosť a vlastenectvo
- pestovať u žiakov vzťah k ľudovým tradíciám
- uplatňovať komunikatívny prístup, vzbudzovať v žiakoch záujem o čítanie literatúry v
slovenskom jazyku, o návštevu knižníc, divadelných predstavení a iných kultúrnych
podujatí
- zvyšovať úroveň čítania s porozumením, zlepšovať schopnosť reprodukcie prečítaného
textu, dbať o správnu intonáciu a tempo čítania
- venovať pozornosť nácviku pravopisu a grafickej úprave žiackych prác
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- zapojiť sa do systému periodického testovania žiakov – Komparo, výsledky vyhodnotiť a
podať o nich informácie na pedagogickej rade
- zvýšiť kvalitu prípravy žiakov na celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníka zo
slovenského jazyka – Testovanie 9 a pripraviť žiakov na Testovanie 5.
- venovať zvýšenú pozornosť príprave žiakov 9. ročníka prijímacie pohovory na SŠ
- učiť žiakov pracovať so slovníkmi
- dodržiavať počet predpísaných písomných prác, diktátov a testov a systém hodnotenie
- zorganizovať výchovné koncerty, besedy, kvízy a výstavy kníh v rámci vyučovania SJL
- pripravovať žiakov na recitačné a literárne súťaže
- zefektívniť prácu školskej knižnice, doplňovať žiacku knižnicu o nové knihy,
- v súvislosti s Medzinárodným mesiacom školských knižníc na podporu čítania sa zapojiť
so žiakmi do slovenského projektu Záložka do knihy a do projektu Medzinárodný deň
školských knižníc
Cudzie jazyky
- vo vyučovaní cudzích jazykov rozvíjať komunikatívnosť
- dosiahnuť, aby žiaci boli schopní viesť konverzáciu v cudzom jazyku a dorozumieť sa v
cudzojazyčnom prostredí podľa im stanovenej úrovne jazykových zručností
- vzbudzovať u žiakov záujem o anglicky a nemecky hovoriace krajiny
- učiť žiakov pracovať so prekladovými a výkladovými slovníkmi
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- na vyučovacích hodinách využívať zvukové a video nahrávky, autentické a doplnkové
texty, jazykové časopisy
- využívať prácu s PC, internetom, interaktívnymi CD a formu prezentácií učiva na
interaktívnej tabuli
- pri čítaní s porozumením a hovorení klásť dôraz na správne vyjadrovanie sa, intonáciu a
tempo reči
- pri počúvaní s porozumením klásť dôraz na zvýšenú koncentráciu, správne zachytenie
počutého textu, pochopenie jeho významu a správnu reprodukciu
- zapájať žiakov do tvorby projektov, práce žiakov vystavovať, okrem ich jazykovej
správnosti hodnotiť aj ich snahu a čas venovaný príprave projektov
- pripravovať žiakov na jazykové olympiády a dosiahnuť ich úspešné absolvovanie
- rozvíjať jazykové zručnosti u nadaných žiakov
Občianska náuka
- formovať mravné vedomie žiaka, rozvíjať tvorivé myslenie a národné povedomie žiaka
- reprezentovať požiadavky školy
- zamerať sa na všestranný rozvoj osobnosti žiaka
- formovať vzťah žiaka k svetu, aby stanovené hodnoty prijímal, reagoval na ne, akceptoval
ich, integroval a zvnútornil sa s nimi
Dejepis
- vo vyučovaní aplikovať zážitkovosť, organizovať exkurzie, tematické besedy a kvízy
- využívať encyklopédie, historické pramene, médiá, prácu s PC, internetom, formu
prezentácií učiva prostredníctvom dataprojekcie a interaktívnej tabule
- učiť žiakov vyhľadávať a spracúvať informácie z rôznych prameňov
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- učiť žiakov premýšľať o hodnotách života, rozvíjať kritické myslenie, úctu a toleranciu k
názorom druhých
- predchádzať všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, intolerancie a rasizmu v súlade s
Chartou základných ľudských práv a slobôd
- bojovať proti kriminalite, fajčeniu a alkoholizmu
- organizovať návštevy múzeí a galérií
Hudobná výchova
Poslaním hudobnej výchovy je rozvíjanie elementárnych hudobných schopností a prebúdzanie trvalého pozitívneho vzťahu k hudbe, ale aj
- rozvíjať elementárne hudobné schopnosti a prebúdzanie trvalého pozitívneho vzťahu
k hudbe
- podchytiť záujem detí o hudobnú činnosť a vhodnými formami podnecovať rozvoj ich
hudobnosti
- smerovať k estetickej, mravnej a citovej kultivácii osobnosti dieťaťa,
- rozvíjať fantáziu, podnecovať originalitu
- rozvíjať vyššie city
- podnecovať samostatnosť, záujmy, motiváciu, dokončenie činnosti
- utvárať pozitívny vzťah k umeniu, prírode
Výchova umením
- nadobudnú schopnosť uplatňovať nadobudnuté vedomosti pri aktívnom vnímaní a
obsahovom sprístupňovaní umeleckých diel,
- spoznajú najvýznamnejších slovenských a svetových tvorcov diel rôznych umeleckých
druhov a ich interpretov, diela typické pre kľúčové tendencie súčasného umenia, ako aj
diela charakterizujúce štýlové znaky historických epoch,
- spoznajú najdôležitejšie vlastnosti vyjadrovacích prostriedkov rôznych umení, technické
postupy, nástroje a médiá;
- na základe spoznávania a osvojovania si umeleckej výpovede domácich diel (výtvarných,
hudobných, literárno-dramatických) v kontexte s európskou kultúrou získavajú úctu ku
tvorcom a dielam svojej krajiny;
- na základe svojich činností v tomto predmete získavajú schopnosť vyjadrovať svoje
emócie, vzťahy a postoje, teda komunikovať umeleckými prostriedkami,
- nadobudnú schopnosť otvorene prijímať, hodnotiť a oceňovať umelecké diela a umelecké
prejavy vlastného národa, ale i iných národov a etník,
- dokážu analyzovať, porovnávať a syntetizovať poznatky a podnety z prírodných vied,
geografie, histórie, etiky, literatúry, cudzích jazykov a vyhodnocovať ich vplyv na umenie,
- dokážu vytvárať projekty, v ktorých budú syntetizovať vlastné i prevzaté nápady z
jednotlivých umeleckých oblastí
Etická výchova
Vo vyučovaní etickej výchovy:
- poskytnúť žiakom impulzy a pozitívne skúsenosti, ktoré podporujú základnú dôveru,
autonómiu a iniciatívu
- umožniť im osvojiť si základné komunikačné zručnosti, základné úkony spoločenského
správania, učiť ich pozitívne hodnotiť seba aj druhých, tvorivo riešiť každodenné situácie v
medziľudských vzťahoch
- vysvetliť žiakom pojmy empatia, asertivita, spolupráca a prosociálne (sociálne pozitívne)
správanie
- umožniť žiakom osvojiť si ďalšie sociálne zručnosti, napr. vyjadrovanie citov, empatie,
asertívne správanie
- umožniť žiakom osvojiť si základné postoje, ktoré podmieňujú kultivované dospievanie,
učiť ich poznávať sám seba, objavovať svoju identitu, rozvíjať sebaoceňovanie
- spoznávať a osvojovať si práva a povinnosti v rodine, učiť sa kultivovane prejaviť svoj
názor, postupne preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia, zároveň však rešpektovať
rodičov a viesť s nimi konštruktívny dialóg
- umožniť žiakom uvedomiť si svoju sexuálnu identitu, chápať pozitívne hodnoty
priateľstva, lásky, manželstva a rodiny, uvedomiť si riziká spojené s predčasným
sexuálnym životom zdôvodniť základné mravné normy, zaujať správny postoj k otázkam
súvisiacim so sexualitou
- rozvíjať u žiakov pozitívny postoj k postihnutým, chorým, a iným skupinám obyvateľstva,
ktoré potrebujú pomoc a porozumenie
- vysvetliť žiakom základné pojmy súvisiace s voľbou životných cieľov, svetonázorom,
náboženstvom, etickými hodnotami a normami
- umožniť žiakom pochopiť základné etické problémy súvisiace s ekonomickými hodnotami,
pravdou a dobrým menom
- vysvetliť žiakom základné pojmy súvisiace s ochranou prírody a životného prostredia
- učiť žiakov rešpektovať ľudí s inými názormi, zároveň však ostať sám sebou; formulovať
svoje životné ciele, byť odolný voči nevhodným ponukám, ostať slobodný od závislostí,
ktoré znehodnocujú a ohrozujú náš život
- rozvíjať u žiakov povedomie vlastnej dôstojnosti a hodnoty ľudskej bytosti, v tomto
zmysle byť schopný kriticky hodnotiť masmediálne vplyvy, vychovať kritického diváka.
Telesná výchova
- stimulovať reč a myslenie počas telovýchovných činností,
- podporovať procesy sebapoznávania a sebakontroly pri aktívnej pohybovej činnosti,
- podporovať aktivitu, fantáziu a kreativitu žiakov pri pohybových aktivitách,
- formovať pozitívny vzťah k telesnej výchove, pohybovým aktivitám, športu,
- kultivovať pohybový prejav s akcentom na správne držanie tela,
- vytvárať podmienky pre optimálny rozvoj zdravotne orientovanej zdatnosti,
- podporovať získavanie poznatkov o otázkach vplyvu pohybu na zdravie,
- uplatňovať zásady hygieny a bezpečnosti pri pohybovej činnosti.
Mimovyučovacie aktivity:
|
|
|