PODNIKOVÁ
EKONOMIKA |
|
- Je základným odborným predmetom v
sústave odborných predmetov. Obsahuje
ekonomické pojmy, kategórie, javy, procesy a
vzťahy medzi nimi, ktorých zvládnutie je
predpokladom štúdia
všetkých ostatných
odborných povinných a
voliteľných predmetov a ktoré
vytvárajú základ
ekonomického vzdelania žiakov.
|
|
|
|
ÚČTOVNÍCTVO
|
|
- Predmet
patrí k základným odborným
ekonomickým predmetom na obchodnej akadémii.
Spolu s podnikovou ekonomikou tvorí základ, na
ktorý nadväzujú ostatné
povinné a voliteľné odborné
predmety. Cieľom predmetu je zvládnuť metodiku a
postupy podvojného a jednoduchého
účtovníctva, vedieť analyzovať
finančnú situáciu firmy, pracovať s
účtovnou dokumentáciou a pochopiť
podstatu a odlišnosti účtovania v
bankách, poisťovniach a rozpočtových a
príspevkových
organizáciách.
|
|
|
|
EKONOMICKÉ
CVIČENIA |
|
- Predmet poskytuje
žiakom kompletné a súhrnné vedomosti a
návyky z oblasti odborných
ekonomických predmetov s osobitným
dôrazom na ich využitie a uplatnenie v praktických
úlohách. Cieľom predmetu je aplikovať
získané teoretické vedomosti a
zručnosti pri riešení
základných situácií
vyskytujúcich sa v podnikateľskej praxi v oblasti
platobného styku, zásob, dlhodobého
majetku, obchodnej činnosti, s
uskutočnením účtovnej
uzávierky a závierky.
Súčasťou výučby je
naučiť sa pracovať s ekonomickým
softvérom pre podvojné
účtovníctvo.
|
|
|
|
ADMINISTRATÍVA
A KOREŠPONDENCIA |
|
- Úlohou
predmetu je osvojiť si odbornú terminológiu z
techniky administratívy a hospodárskej
korešpondencie, získať zručnosti v
obsluhe písacích strojov a na
počítači. Žiaci sa naučia
ovládať desaťprstovú hmatovú
metódu, dodržiavať platné normy pri
vyhotovovaní písomností a
formálnej úprave textu a vypracovávať
vecne, štylisticky a gramaticky správne
písomnosti z hospodárskej praxe.
|
|
|
|
HOSPODÁRSKE
VÝPOČTY |
|
- Predmet sa
zaraďuje medzi odborné predmety
praktického zamerania. V predmete sa
využívajú medzipredmetové vzťahy s
matematikou, podnikovou ekonomikou a
účtovníctvom. Vedomosti a
zručnosti získané v predmete žiaci
využívajú v integrovanom odbornom predmete
ekonomické cvičenia v 4.
ročníku.
|
|
|
|
TOVAROZNALECTVO
|
|
- Cieľom
predmetu, ktorý patrí do kategórie
odborných predmetov, je poskytnúť žiakom
základné vedomosti o surovinách na
výrobu výrobkov, odborné vedomosti o
sortimentných druhoch tovarov, o ich charakteristike,
úžitkových vlastnostiach, spôsoboch
používania, zásadách
ošetrovania, skladovania a hodnotenia tovaru. Žiaci sa
oboznámia s typickými znakmi hlavných
druhov tovarov.
|
|
|
|
HOSPODÁRSKA
GEOGRAFIA |
|
- Predmet
nadväzuje na poznatky získané vo
vyučovaní zemepisu na základnej
škole, najmä na poznatky z fyzio-geografickej
sféry.Cieľom predmetu je, aby žiaci
získali schopnosť chápať; zákonitosti
stavu a vývoja priestorovej organizácie a
priestorovej diferenciácie socio-ekonomickej
sféry v celosvetovom aj regionálnom priestore.
Naučia sa ovládať základné
geografické pojmy a podstavu hospodárskych
vzťahov a aplikovať ich v praxi, osvoja si
všeobecné a špeciálne
geografické poznatky, skúsenosti,
zručnosti a schopnosti komplexne chápať a
hodnotiť hospodárske procesy vo svete, analyzovať
kultúrno-spoločenské oblasti a z toho
vyvodzovať ich význam pre človeka a
hospodárstvo.
|
|
|
|
ADMINISTRATÍVNE
CVIČENIA |
|
- Predmet
nadväzuje na poznatky získané na
hodinách administratívy a
korešpondencie. Žiaci na hodinách
spracovávajú písomnosti, kde musia
dodržiavať platné normy pri písaní a
formálnej úpravy textu a vypracovávať
vecne, gramaticky, štylisticky a formálne
správne a psychologicky
účinné písomnosti z
administratívnej praxe. V písomnostiach sa
naučia uplatòovať kultúru
jazykového prejavu a estetické
cítenie. Cieľom je pripraviť žiakov na vykonanie
štátnej skúšky.
|
|
|
|
SEMINÁR
Z VÝPOČTOVEJ TECHNIKY |
|
- Patrí
medzi voliteľné odborné predmety.
Predpokladá základné vedomosti o
informačnom procese, o technických prostriedkoch
na spracovanie údajov a o základnom a
aplikaènom programovom vybavení.
Cieľom je získanie vedomostí a
zručností pri práci s
ekonomickým softvérom v rôznych
oblastiach podnikateľského prostredia, hlavne
účtovanie v sústave
jednoduchého účtovníctva a
účtovanie v rozpočtových
organizáciách.
|
|
|
|
EKONOMICKÉ
CVIČENIA VO FIKTÍVNEJ FIRME |
|
- Predmet prispieva k
rozvoju a prehlbovaniu zručností pri
simulovaní základných
operácií a prác, s ktorými
sa žiaci budú stretávať v reálnych
firmách, na reálnych pracoviskách. Ide
o rozvoj tzv. k¾účových
kvalifikácií, t.j. kompetencií konať,
riešiť, rozhodovať, pracovať v tíme i korigovať
svoju činnosť v podmienkach, ktoré sú
veľmi podobné podmienkam v reálnej
praxi.
|
|
|
|
PRÁVNA
NÁUKA |
|
- Úlohou
predmetu je oboznámiť žiakov s právnym
systémom Slovenskej republiky. Naučiť ich
orientovať sa v právnych normách a tieto, ako
nevyhnutnú pomôcku každého
ekonóma používať v každodennej praxi.
Osobitný dôraz sa kladie na obchodné a
pracovné právo, ktoré budú
absolventi OA denne potrebovať.
|
|
|
|
DAŇOVÁ
SÚSTAVA |
|
-
Voliteľný odborný predmet,
ktorý má v sústave
odborných predmetov špecifické
postavenie. Nadväzuje na základné
poznatky z oblasti daní získané na
predmete podniková ekonomika a
účtovníctvo a rozvíja ich
integrujúcim spôsobom do komplexu daní
SR. Rozšírenie vedomostí z
daňovej sústavy a najmä
získanie základných
vedomostí a zručností pri
výpočte daní a
vyplňovaní daňových
priznaní je výbornou
doplňujúcou prípravou žiakov k
maturitnej skúške z odborných
ekonomických predmetov.
|
|
|
|
CESTOVNÝ
RUCH |
|
- Predmet
dotvára základ odborných
spôsobilostí a vedomostí pre
daný študijný odbor. Úlohou
je naučiť žiakov aktívne využívať
poznatky z cestovného ruchu, spoznať
základné vedomosti o vybratých
ekonomických zákonitostiach s dôrazom
na cestovný ruch.
|
|
|
|
ÚVOD
DO SVETA PRÁCE |
|
-
Voliteľný predmet poskytuje žiakom
základné vedomosti o formách a
nástrojoch politiky zamestnanosti a trhu práce,
žiaci sa naučia základnej orientácii
na pracovnom trhu. Predmet vedie žiakov k aktívnemu a
efektívnemu postupu pri h¾adaní
pracovného miesta po ukončení strednej
školy.
|
|
|
|
NÁRODNÉ
HOSPODÁRSTVO |
|
- Predmet sa
zameriava na makroekonomické aspekty ekonómie.
Charakterizuje národohospodárske vstupy a
výstupy výroby, nezamestnanosť,
infláciu a celý systém
hospodárskej politiky štátu.
Zaoberá sa tiež svetovým hospodárstvom
a medzinárodnými ekonomickými vzťahmi,
pričom neobíde ani struč;nú
charakteristiku ekonomického vývoja,
ekonomických názorov a postojov na svet na od
čias dávnominulých až po
súčasnosť. Získané
vedomosti spolu s ostatnými ekonomickými
predmetmi umožnia žiakom lepšie sa zorientovať v
súčasnom ekonomickom dianí u
nás i vo svetovom meradle.
|
|
|
|
PRAX
|
|
- Povinný
vyučovací predmet s integrujúcou
funkciou. Jeho úlohou je pripraviť žiakov tak, aby po
ukončení štúdia vedeli
prakticky využiť osvojené poznatky na svojich
pracoviskách.
|
|
|
|
APLIKOVANÁ
INFORMATIKA, INFORMATIKA A VÝPOČTOVÁ
TECHNIKA |
|
- Predmet
patrí medzi povinné odborné
vyučovacie predmety. Jeho úlohou je umožniť
žiakom získať; také vedomosti a
zručnosti, ktoré zabezpečia
aktívne používanie
najrozšírenejších
aplikácií na osobných
počítačoch v rôznych
oblastiach spoločenského a najmä
ekonomického života. Absolvent má
osvojenú základnú
terminológiu z informačného procesu,
samostatne používa počítač
a jeho prídavné zariadenia, vie
spracovávať textové dokumenty, vie
používať tabuľkový procesor pri
vyhotovovaní štatistických tabuliek a
grafov, dokáže vytvoriť jednoduchú
databázu, spracovava komplexnú
ekonomickú agendu firmy vybraným
ekonomickým softverom.
|
|
|
|
ETICKÁ
VÝCHOVA |
|
- Prispieva k
výchove zrelej osobnosti s rozvinutou identitou a takou
hodnotovou orientáciou, v ktorej úcta k
človeku a k prírode, prosociálnosť ako
princíp správania,
zaujímajú výrazné miesto.
|
|
|
|
SLOVENSKÝ
JAZYK A LITERATÚRA |
|
-
Vyučovanie sa spája s jazykovedou zacielenou
predovšetkým na komunikatívnu funkciu
jazyka . Vedný základ obsahu
literárneho vyučovania tvoria vybrané
diela slovenskej, českej a svetovej literatúry a
vybrané literárnovedné poznatky, pojmy
a fakty .
|
|
|
|
ANGLICKÝ
JAZYK |
|
- Prvotným
cieľom výuky anglického jazyka je
aktívne zvládnutie jazykových
zručností, dorozumieť sa a komunikovať v danom
jazyku, rozvoj písomnej formy prejavu a vyhovieť
kritériám uplatňovania sa na
domácom i zahraničnom trhu práce.
|
|
|
|
TELESNÁ
VÝCHOVA |
|
- Učivo
tvoria teoretické i praktické poznatky z telesnej
kultúry, poradové cvičenia,
kondičné, koordinačné,
kompenzačné, strečingové
cvičenia, špecifické
cvičenia a činnosti atletiky, gymnastiky,
volejbalu, basketbalu, lyžovania, futbalu.
|
|
|
|
BIOLÓGIA
A EKOLÓGIA |
|
- Cieľom
predmetu je, aby si žiak vytvoril vlastnú životnú
filozofiu vo vzťahu k prírode a hodnotám života,
poznal fylogenézu života a stavbu
ľudského tela.
|
|
|
|
NEMECKÝ
JAZYK |
|
-
Vyučovanie predmetu zabezpečuje absolventom
stredných odborných škôl
produktívne i receptívne osvojenie si jazyka na
úrovni, ktorá im umožňuje
ďalej sa v òom zdokonaľovať,
využívať ho na svoj odborný i
všeobecno - kultúrny rozvoj a tak sa
úspešne zapájať do
spoločenskej praxe.
|
|
|
|
|
SPOLOČENSKÁ
KOMUNIKÁCIA |
|
- Úlohou
predmetu je umožniť žiakom získať
všeobecné poznatky z oblasti pravidiel
spoločenských kontaktov a osvojiť si
základné návyky
spoločenského správania a vystupovania
v rozličných pracovných
aktivitách.
|
|
|
|
OBČIANSKA
NÁUKA |
|
- Predmet oboznamuje
študentov so základmi vybraných
spoločenských vied
dôležitých pre ich orientáciu v
etických, estetických,
psychologických, sociálno - právnych,
politických a filozofických otázkach a
vedie ich k poznávaniu seba a druhých, k
pochopeniu vzájomných vzťahov medzi jednotlivcom
a spoločnosťou v duchu demokracie, slobody a humanity.
|
|
|
|
DEJEPIS
|
|
- Umožňuje
formovanie historického a národného
povedomia, zdravého vlastenectva, vedie k porozumeniu medzi
národmi, sprístupňuje žiakom
všeľudské hodnoty v duchu
princípov humanizmu a demokracie.
|
|
|
|
MATEMATIKA
|
|
- Cieľom
vyučovania matematiky je poskytnúť žiakom
matematické vedomosti a zručnosti
všeobecnovzdelávacieho charakteru,
ktoré im budú potrebné pri
štúdiu ostatných - najmä
odborných predmetov a zároveň prispieť
prostredníctvom vyučovania matematiky k rozvoju
osobnosti žiakov. Cieľom vyučovania matematiky je
aj vytváranie, rozvíjanie a
upevňovanie kladných morálnych a
vôľových vlastností -
samostatnosť, rozhodnosť a húževnatosť, kritickosť a
sebakritickosť, dôvera vo vlastné sily,
zodpovednosť.
|
|
|
|
RUSKÝ
JAZYK |
|
- Prvotným
cieľom jazykového vyučovania je
komunikatívny cieľ - osvojenie si
komunikatívnej kompetencie s cieľom
rozvíjať všetky štyri
rečové zručnosti.
Vyučovanie cudzieho jazyka má
podstatný význam pre rozvoj
interkultúrnej komunikačnej schopnosti, k
vzájomnému porozumeniu medzi národmi a
toleranciu k iným kultúram
prostredníctvom poznatkov z rôznych
oblastí života.
|
|
|
|
KONVERZÁCIA
V RUSKOM JAZYKU |
|
- Predmet je
zameraný na rozširovanie
komunikačných zručností
daného jazyka, aplikáciu
morfologických, syntaktických a
lexikálnych javov. Vzhľadom na povahu a charakter
danej školy sú do učebného
plánu školy aplikované aj
témy súvisiace s obchodnou
korešpondenciou a obchodnými rozhovormi. Predmet
všestranne rozvíja
komunikačné schopnosti žiakov .
Zoh¾adòuje novú lexiku
súvisiacu s rýchlym rozvojom
všetkých oblastí vedy, techniky a
kultúry.
|
|
|
|
JAZYKOVÁ
OBCHODNÁ PRÍPRAVA |
|
- Úlohou
predmetu je poskytnúť žiakom základnú
odbornú terminológiu v oblasti ekonomiky a
organizácie, obchodu a služieb. Žiaci
získajú schopnosť samostatne formulovať a
vyhotovovať obchodné písomné doklady v
anglickom jazyku.
|
|
|
|
KONVERZÁCIA
V ANGLICKOM JAZYKU |
|
- Cieľom
predmetu je naučiť žiakov komunikovať v bežných
situáciách vyžadujúcich priamu
výmenu informácií o známych
témach a činnostiach. Žiak sa
naučí zvládnuť krátke
spoločenské konverzácie,
spájať frázy, aby opísal svoje
zážitky a udalosti a vysvetliť svoje názory,
plány a pocity.
|
|
|
|
CVIČENIA
Z MATEMATIKY |
|
-
Voliteľný predmet, ktorého
úlohou je rozšíriť a
prehåbiť vedomosti a poznatky žiaka z matematiky.
Učivo vybraných tematických celkov sa
prehlbuje a rozširuje podľa potreby sa
zaradzujú nové tematické celky.
|
|
|
|
MATEMATICKO-PRÍRODOVEDNÝ
SEMINÁR |
|
-
Nepovinný predmet, poskytuje žiakom
doplňujúce poznatky a vedomosti z oblasti
matematiky a prírodných vied. Obsah predmetu
nadväzuje na prebraté učivo a je
zameraný na prípravu na prijímacie
skúšky a štúdium na
VŠ.
|
|
|